Sportkampen

Les Ardennes 2017

Het is alweer voorbij :-( Op naar volgend jaar!

Dagboek Les Ardennes 2013

» Dag 7
» Dag 6
» Dag 5
» Dag 4
» Dag 3
» Dag 2
» Dag 1

Dag 7

Rond 7u à 7u30 werd iedereen gewekt. Vanmorgen moesten de bungalows finaal gekuist worden, want vandaag was het alweer de laatste dag van het kamp. Zoals ieder jaar gaat deze week veel te snel voorbij.

Wanneer alle bungalows werden opgekuist, hebben we ontbeten en keken de kampers voor een lunchpakket voor op de trein. Rond 12u15 vertrok iedereen met de bus van Oteppe naar het station van Huy. Daar werden de Gopass-kaarten e.d. geregeld en vertrok iedereen uiteindelijk richting Tielt. In Tielt kwam de trein met enkele minuten vertraging rond 16u25 aan. Wat was het een blij weerzien tussen de ouders en kampers! Iedereen is gezond en wel aangekomen.

Nu gaan de kampers kijken om wat bij te komen van de voorbije week en dan kunnen ze verder genieten van de zomervakantie. Hopelijk vond iedereen het een leuke week en misschien zien we elkaar volgend jaar terug! Wij hebben er in ieder geval heel hard van genoten. Bedankt aan iedereen voor de voorbije week.

Terug naar boven

Dag 6

Vanmorgen was het een lastige morgen. Vannacht hebben we nachtdropping gehad en de laatste groep kwam pas terug op de kampplaats om 5u35. Het ontbijt was voorzien om 10u, wat betekent dat het voor sommige groepen een korte nacht was.

Voor het ontbijt kregen de groepen een bepaald budget toegekend. Met dat budget moesten ze hun eigen ontbijt aankopen. We zagen verschillende zaken op de ontbijttafel verschijnen: koffiekoeken, gewone boterhammen, cornflakes, spiegelei, gekookte eitjes, ...

Na het ontbijt vertrokken we met de bus naar Eupen waar we gingen karten. Tijdens de busrit werden de verschillende groepen ingedeeld. In totaal hadden we achttien groepen. Iedere groep van 6 tot 8 kampers kon zijn eigen naam bedenken. We zijn gestart met een kwalificatieronde van 10 minuten. Aan de hand van deze ronde wisten we waar iedere groep moest starten voor de effectieve endurance race van 2u45min. We hadden afgesproken dat om de 5 ronden moest gewisseld worden van bestuurder. Zo kreeg iedereen evenveel tijd om te rijden.

Rond 19u15 waren we terug op de kampplaats. De keuken had gezorgd voor een overheerlijke BBQ. Maar voordat we konden eten, moesten de groepen eerst kijken om hun bungalow wat op te kuisen en om hun valiezen e.d. naar de feestzaal beneden te brengen. Dit hebben we zo gedaan om de finale opkuis van morgenvroeg makkelijker te laten verlopen.

Na de BBQ hadden we naar jaarlijkse gewoonte ons themafeest. Dit jaar was dit “Foute party”. De bedoeling was dat de kampers totaal foute kleren dragen. Ons feest ging door in de discozaal van de camping zelf. Al onze kampers gingen geheel los tijdens de disco. Als er ambiance in de keet was, dan kwam dit wel door NRG. Om 00u30 gaat de disco altijd dicht. Maar onze kampers wilden nog niet meteen naar buiten. Tevergeefs zongen we voor bis-nummers, maar het wilde maar niet lukken.
Na het feestje werd er nog kampvuur voorzien en daarna moest iedereen naar hun bungalow.

Terug naar boven

Dag 5

Vandaag staat er een lange dag te wachten. Heel vroeg opstaan en voor sommigen (heel) laat in bed.
Het is een drietal uur rijden naar Warner Bross Movie Park en om vroeg aan het pretpark te beginnen moesten we dus redelijk vroeg aanzetten met de bus.

We hebben afgesproken om 5u15 voor het ontbijt. Nadien konden ze een lunchpakket klaar maken die ze mee konden nemen naar het pretpark.

Toen we zijn aangekomen in het pretpark hadden we al snel door dat we het zonnetje weer mee hadden. Uiteindelijk werd het weer een zeer warme dag waarop de zonnecrème volop werd gebruikt. Door het mooie weer kwamen ook redelijk wat mensen naar het park. Dus voor sommige attracties moesten we wel wat aanschuiven in de rij. De kampers konden in totaal een achttal uur rondlopen in het park. Tijd zat dus.

’s Avonds waren we rond 21u45 terug in Oteppe. Wat betreft het eten, om de goede lijn van gisteren door te trekken hebben we vanavond de kampers frietjes met stoverij voorgeschoteld. Ze hadden er een lange en vooral zeer warme dag op zitten. Dan is het niet verwonderlijk dat het avondeten ontzettend goed werd onthaald.

Na de afwas moest iedereen terug naar de bungalow. Het was inmiddels al wat aan de late kant en we wilden vanavond nog onze nachtdropping doen. We zijn rond 1u30 gestart met het droppen van de kampers. Het was een traject van ongeveer 5 kilometer terug naar de kampplaats. De laatste groep heeft de kampplaats bereikt rond 5u35. Het was een leuke dropping. Vooral de kampers die dit jaar voor de eerste keer meegaan met ons vonden dit een geweldige activiteit.

Iedereen ging terug een kort nachtje tegemoet, want morgenvroeg om 10u staat het ontbijt alweer klaar voor de kampers.

Terug naar boven

Dag 4

Vanmorgen hadden we om 7u15 ontbijt. We merkten dat er nogal wat kampers last hadden om hun ogen open te houden. Is het van te lang wakker blijven in de bungalow of komt het ddoor de activiteiten?

Vandaag kregen alle kampers de kans om een duikinitiatie te volgen. Dit ging door in het zwembad hier op de camping. We werkten hiervoor samen met een duikclub uit Zomergem. Vanmorgen na het ontbijt hebben we allemaal een briefing van de duikclub gevolgd. Daar gaven ze de basisregels voor het duiken mee. Om hun presentatie af te sluiten hadden ze een filmpje getoond van een duiksessie die ze hebben gedaan op het zusterschip van de Titanic: De Brittanic. Maximum diepte was toen 120 meter. Voor deze duik hadden ze welgeteld dre jaar voorbereiding nodig. Het filmpje hadden ze getoond om een indruk te geven van wat je onder water allemaal kan terugvinden.

Velen trotseerden het koude water, maar werden achteraf opgewarmd door de warme zon. Het werd een zeer aangenaam zomerweertje. Indien de kampers niet moesten duiken, zaten ze meestal sowieso al in het water.

De duiklessen werden over de gehele dag verspreid. Tussendoor hebben we als lunch garnaal- en kaaskroketten voorzien samen met verschillende groentjes en brood. Voor avondetten had het keukenteam terug kroketten klaar gemaakt, samen met Ardeens gebraad, peren en jagersaus. Wat een heerlijke maaltijd.

Na het avondeten hebben we de activiteit Swingpaleis gedaan met alle kampers. Het basisidee was dat het een wedstrijd tussen de jongens en meisjes was. Aan de hand van enkele muziekvragen kon ieder team punten winnen. De sfeer zat er goed in. Zingen, dansen, gorgelen, ... Ze deden het allemaal. De teams waren eerst nog gelijklopend, maar uiteindelijk haalden de meisjes het van de jongens met 5-3.

Na het swingpaleis werd er nog wat kampvuur voorzien, voor diegenen die er zin in hadden. We mochten het wel niet té laat maken, want morgen was het heel vroeg opstaan.

Terug naar boven

Dag 3

Vandaag kon iedereen iets langer uitslapen want we hebben deze morgen pas rond 10 à 11u gebruncht. Idem zoals een ontbijt, maar deze keer met de nodige koffiekoeken. Iedere bungalow kon deze zelf bestellen en kiezen. De brunch ging deze keer niet door in de refter, maar in de bungalow zelf. Na de afwas hebben we allemaal onze zak klaar gemaakt voor de activiteit van vandaag: Océade.

Océade ligt vlakbij het Atomium en is een groot waterpretpark. Daar konden de kampers zich vier uur volledig uitleven. Ze hebben verschillende buizen. Met of zonder band, voor 1 of meerdere personen tegelijk, snelle en hele snelle buizen, binnen en buiten, ... Er was ook een saunaruimte voorzien. Drie verschillende sauna’s, een jacuzzi, een Turks stoombad, ... En daarnaast natuurlijk ook het standaard zwembad. Zowel binnen als buiten.

’s Avonds kwamen we rond 19u30 terug aan op de camping. Een kwartiertje later hebben we kunnen genieten van het lekker eten: kip curry met rijst.

Na het avondeten was er – voor zij die er nog niet genoeg van mochten hebben – de mogelijkheid om nog te zwemmen op de camping. Dit tot 22u30. Door de kleine regenbui van gisteren hebben we terug de beamer buiten gezet zodat we de tweede stuk van de film konden bekijken.

Om de avond af te sluiten hebben we met z’n allen kampvuur gehouden. Genieten van het vuur en de warmte, terwijl luisteren naar de gitaar van een tweetal kampers die hun gitaar hebben meegebracht. Heel leuk allemaal!

Terug naar boven

Dag 2

Vanmorgen was het om 7u45 ontbijt. Zoals steeds vers brood met beleg. Eventueel spiegelei of roerei voor de liefhebbers. Van drank wordt er telkens melk, chocomelk, fruitsap en water klaargezet tijdens het ontbijt. Voor elk wat wils.

Na het ontbijt moesten de kampers een lunchpakket maken voor tijdens de activiteit. De keuken heeft hiervoor meerdere groentjes en extra beleg voorzien.

Rond 10u zijn we met z’n allen vertrokken naar Agimont, waar de activiteit paintball doorgaat. Toen we daar aankwamen hebben we gekeken om onze grote groep te verdelen in 4 kleinere groepjes. Na de nodige uitleg konden we (eindelijk) van start gaan. In totaal hebben we een viertal rondes gespeeld. Aan de reacties van de kampers te zien heeft iedereen er van genoten. Het was een relatief warme dag en het constant lopen in een overall op een modderachtige ondergrond maakte het er niet makkelijker op.

Toen we zijn aangekomen op de camping zijn we vrijwel direct naar de refter geweest om te eten. Vandaag stond aardappelen, tomaatjes, worteltjes en gyros op het menu. Na de actieve dag vandaag konden de kampers dit blijkbaar best lusten. Als dessert hebben we deze keer stukjes fruit voorzien: appel, banaan, ananas, perzik, ...

Na het avondeten konden de kampers die zin hadden, nog een plonsje gaan wagen in het zwembad hier op het domein. De meerderheid van de kampers hadden er duidelijk zin in. Ten laatste om 22u moest iedereen uit het zwembad. Er was nog tijd voor een verfrissende douche.

De avond was nog steeds niet ten einde. Rond 23u hebben we de kampers de mogelijkheid gegeven om naar een film te kijken. We hebben de grote beamer buiten opgesteld en de kampers konden hun dekens en slaapzakken meebrengen om het hun makkelijk te maken.

Hierna ging iedereen rustig gaan slapen ... Aftellend naar morgen.

Terug naar boven

Dag 1

Vandaag hebben we terug afgesproken aan het station van Tielt. We zijn dit jaar met een grote groep van een 94-tal kampers. Inclusief alle begeleiders komt dat dus neer op een totaal van 117 personen. De groep werd verdeeld in twee kleinere groepen. Een eerste groep vertrok samen met hun bagage om 8u44 met de trein. De tweede groep een uurtje later. Een drietal uur en 1 treinoverstap later kwam iedereen aan in het station te Huy.

Aan het station van Huy stonden wij klaar met de camion om de bagage op te halen. Vervolgens kregen ze een foto-opdracht. We hadden een vijftal foto’s van verschillende plaatsen in stad Huy genomen. Op de foto stond een moni in een bepaalde pose. Het was de bedoeling dat de kampers de foto’s moesten nabootsen. De foto moest dus getrokken zijn op dezelfde plaats én alle kampers moesten in dezelfde pose staan zoals aangeduid op onze foto. Na de foto-opdracht moest iedereen terugkeren naar het station. Van daar moesten ze dan te voet richting de camping in Oteppe. Maar, afhankelijk van de aantal geslaagde foto’s van de foto-opdracht konden de kampers de wandeltocht inkorten. Per geslaagde foto werden ze wat verder gevoerd met de wagen.

Tijdens de foto-opdracht kregen de kampers ook een krant mee. Nadat de wagen het punt heeft bereikt om de kampers af te zetten (afhankelijk van de aantal geslaagde foto’s), werden er enkele vragen gesteld waarvan het antwoord uit de krant komt. Zolang de antwoorden correct zijn, bleef de wagen rijden. Bij 1 foutief antwoord stopte de wagen onmiddellijk.

Rond 19u15 kwam de laatste groep aan op de camping. Nadat ze de bagage hebben opgehaald konden ze al meteen kennis maken met hun bungalow. Om 20u hebben we spaghetti gegeten. Na het avondeten volgde zoals altijd de algemene briefing. Na de afwas konden de kampers nog wat kennis maken met hun moni. Om 23u was het bungalowtijd. Dus dan moest iedereen in hun bungalow zijn. Diegenen die wilden slapen, konden slapen. De anderen konden stilletjes napraten.

De activiteiten in Les Ardennes 2017

• GROOTS pretpark

Ook dit jaar bezoeken we een groots pretpark.
    Vorige jaren FANTASIALAND en MOVIE PARK, maar wat wordt het dit jaar?

• Adventure

Raas met een mountainbike de Ardeense heuvels af of tem de Ourthe in je kajak. Ga het ondergrondse verkennen met enkel een klein lichtje of beklim de steile rotswanden en overwin al je angsten wanneer je met een 'deathride' terug afdaalt. De keuze is aan jou!

• Paintball

Waan jezelf John Rambo of het gehele A-team. Speel het spel tactisch en met inzet. Kunnen jullie de missies tot een goed einde brengen? Laat je niet afknallen! Dit is een echte sport voor lefgozers als je weet dat de verfballetjes met een snelheid van ongeveer 200 km/u je om de oren suizen, plezier verzekerd!

• Karting

Als een echt race-team bekamp je andere teams in een 'Endurance-race'. Dit doen we bij Eupener Karting. In ware Formule 1-stijl vlieg je gedurende een halve dag door de bochten met je kont slechts een paar centimeter boven de grond. Michael Schumacher is hiermee begonnen, heeft jouw team ook zoveel talent?

• Hoogteparcours

Indien je last hebt van hoogtevrees, dan is dit de activiteit om dit te overwinnen. Springen naar touwen, hangen aan touwen, ... Of rotsen van meer dan 70 meter hoog trotseren boven de Ourthe.

• C-Day

Daag je mede-kampers uit en word de overwinnaar van deze challenge-day. Touwtrekken, human bowling, de gevreesde paalproef, enz... Wie echter niet sterk is, moet slim zijn. Speel het spel dus tactisch en wie weet word je de jongste held van het kamp.

... Er zijn nog tal van andere activiteiten, maar dit verklappen we nog niet.